گردش در سایت


روند معمول در کشور ما تا به حال این گونه بوده که سایتهای اینترنتی سازمانهای دولتی (مخصوصاً شعبات استانی و پایین‌تر این سازمانها) اغلب پس از راه‌اندازی و فعالیت چند ماهه آغازین به حالت رکود در آمده و دیگر از آن به بعد نمی‌توان مطمئن بود که اطلاعات موجود در آنها به روز و قابل اعتماد است.

از دلایل قابل ارائه برای این پدیده می‌توان به فعالیت جنبی و کم‌اهمیت پنداشتن حضور اینترنتی سازمانها اشاره نمود. اما این نمی‌تواند دلیل اصلی باشد چرا که بسیاری از همین سازمانها برای دستیابی به یک سایت اینترنتی مبالغ قابل توجهی را هزینه کرده‌اند و معمولاً هزینه‌های دوره‌ای را نیز پرداخت می‌نمایند. از این رو می‌توان مطمئن بود که داشتن یک سایت اینترنتی فعال از موارد مورد نظر مدیران این سازمانها و از وظایف اصلی مدیران واحدهای فن‌آوری اطلاعات در آنها محسوب می‌شود.

دلیلی که ما آن را از جمله دلایل اصلی بروز رکود در فعالیت و بروزرسانی این سایتها می‌دانیم محول شدن وظیفه بروزرسانی سایت سازمان به یک واحد خاص سازمانی است که آن واحد نیز اغلب (مخصوصاً در شعبات غیرمرکزی سازمانها) نیروی کافی برای فعالیت مستمر در این زمینه را ندارد. مسأله‌ای که باعث بروز این اشتباه می‌شود وجود این برداشت است که بروزرسانی سایت اینترنتی یک فعالیت تخصصی کامپیوتری است حال آن که در صورت وجود یک سیستم مدیریت محتوای مناسب این فعالیت نه تنها یک فعالیت تخصصی کامپیوتری نیست بلکه بیشتر یک فعالیت تخصصی در حوزه‌های اطلاع رسانی و روابط عمومی به شمار می‌رود که واحدهای فن‌آوری اطلاعات در حالت ایده‌آل تنها باید در زمینه پشتیبانی فنی آن فعالیت داشته باشند و حتی مطالبی که خودشان پیشنهاد دهنده انتشار آنها از طریق این رسانه سازمانی هستند با تأیید و از طریق واحدهای فعال در زمینه اطلاع‌رسانی برای انتشار آنها اقدام کنند.

اما سیستم مدیریت محتوایی که نیروهای غیرمتخصص بتوانند با استفاده از آن اقدام به مدیریت و بروز نگاه داشتن پایگاههای اینترنتی بنمایند چه ویژگیهایی دارد؟ از جمله مهمترین ویژگیهای لازم برای این سیستم می‌توان به تماماً فارسی بودن (در کشور ما) و پشتیبانی کامل از تقویم بومی، سادگی استفاده و عدم نیاز به آشنایی با HTML و FTP و مانند آن، امکان استفاده مجدد از فایلهای آماده و تایپ شده و انتشار آسان آنها، سیستم دسته‌بندی شده برای دسترسی سریع و آسان به ماژولهای مدیریتی و پشتیبانی کامل از تعیین سطح دسترسی برای کاربران اشاره نمود.

به زودی به عنوان نمونه‌ای از این گونه سیستمها مشخصات یکی از پروژه‌های آماده تحویل شرکت را ارائه خواهیم نمود.