گردش در سایت


پایگاه اطلاع رسانی شرکت گاز استان مرکزی قریب به دو سال است که با استفاده از سیستم مدیریت محتوای خود که به طور خاص برای خود این شرکت نوشته شده است اقدام به بروزرسانی سایت اینترنتی خود می‌نماید. این سیستم که با استفاده از ASP کلاسیک نوشته شده و اطلاعات خود را در پایگاه داده‌های از نوع MS SQL Server خود ذخیره می‌کند امکاناتی کاملاً خاص در اختیار این شرکت می‌گذاشته است. از جمله شاخص‌ترین این امکانات امکان درج اخبار، مناقصات و مقالات و گزارشات این شرکت به شکل مرسوم و مورد نظر در آن است. به عنوان نمونه این شرکت تمایل دارد تا بایگانی مناقصات خود را به صورت آنلاین و به عنوان سندی بر شفافیت فعالیت اداری این شرکت در دسترس بازدیدکنندگان داشته باشد. به همین منظور تمایل دارد تا مناقصات قدیمی همیشه بر روی سایت در دسترس باشد و البته برای جلوگیری از بروز اشتباه تمامی مناقصات درج شده پس از گذشت یک مدت زمان خاص از درجشان در سایت حاوی پیامی باشند که نشان می‌دهد این مناقصه غیرمعتبر است. سیستم مدیریت محتوای آنها این امکان را در اختیار این شرکت می‌گذاشت که برای مناقصات تاریخ اعتبار تعیین کنند و پس از گذشتن تاریخ اعتبار مناقصه به طور خودکار عبارت مورد نظر زیر مناقصه درج می‌شد.

مناقصات قدیمی

تا به حال مسئولیت بروزرسانی محتوای سایت اینترنتی شرکت گاز استان مرکزی بر عهده واحد کامپیوتر این شرکت بوده است و از آنجا که واحد کامپیوتر این شرکت مشکلی با ویرایش کدهای HTML و همچنین کپی فایل از طریق پروتکل FTP نداشته مشکلی با سیستم مدیریت محتوایی که فاقد امکانات کافی جهت حذف پیش نیازهای اشاره شده است نداشت. واحد کامپیوتر این شرکت در طول این دو سال تعداد ۱۳۷ عنوان خبری، ۲۷ عنوان مقاله و گزارش، ۹۶ عنوان مناقصه و مشخصات ۳۸ تن از پرسنل خود را در سایت خود درج نمود.

اما اینک این شرکت بر آن شده است که از همکاری سایر واحدهای سازمانی خود مخصوصاً واحد روابط عمومی در جهت هر چه بهتر شدن فعالیت پایگاه اطلاع رسانی خود کمک بگیرد و اینجا بود که نیاز به رفع مشکلات سیستم مدیریت محتوای قدیمی شدیداً احساس می‌شد چرا که کاربر سیستم مزبور نیاز به داشتن حداقل اطلاعات تخصصیی دارد که از واحدهای غیرکامپیوتری انتظار داشتن آنها نمی‌رود. علاوه بر آن سیستم قدیمی این شرکت تک کاربره است و امکان مدیریت فعالیت کاربران متعدد را ندارد.

شرکت گاز استان مرکزی تمایل داشت که ساختار بیرونی سایتش دست نخورده باقی بماند و تمایلی به تغییر کل ساختار آن نداشت. این شرکت تمایل داشت ضعفهای سیستم مدیریت محتوای این شرکت در حداقل زمان ممکن برطرف گردد. سفارش بازسازی و رفع اشکال این سیستم به شرکت فنی و مهندسی فن آوران داده افزار کارا داده شد و این شرکت در حداقل زمان ممکن امکانات زیر را به سیستم اضافه نمود:


سیستم مدیریت سایت

سیستم مدیریت کاربران و تعیین سطح دسترسی

این سیستم به بالاترین کاربر و کاربر پیش فرض سیستم اجازه می‌دهد کاربرانی با سطوح دسترسی محدود تعریف کند. این کاربران می‌توانند به ماژولهای خاصی دسترسی داشته باشند و همچنین ممکن است اجازه حذف مطالب را نداشته باشند. کاربر اصلی سیستم می‌تواند هر زمان که لازم دانست کاربران تعریف شده را غیرفعال کند تا اجازه ورود به سیستم نداشته باشند. کاربران می‌توانند کلمه عبور خود را تغییر دهند. در ضمن هر گونه فعالیت آنها شامل درج مطلب، ویرایش یا حذف به نام آنها در سیستم ثبت خواهد شد.

تعیین دسترسی کاربران

علاوه بر آن دسته‌ای دیگر از کاربران وجود دارند که از طریق مدیر کاربران تعریف نمی‌شود. اینان در واقع پرسنلی از شرکت هستند که مشخصات آنها در سیستم ذخیره شده است. می‌توان برای این پرسنل کلمه عبوری مختص به خود آنها تعریف نمود و به آنها دسترسی ورود به سیستم را داد. این دسته از کاربران در هنگام ورود، رابط کاربری کاملاً متفاوتی را مشاهده می‌کنند که با استفاده از آن تنها می‌توانند اقدام به ویرایش رزومه شخصی خود نمایند و دسترسی به هیچ یک از ماژولها و یا رزومه پرسنل دیگر ندارند.

مشخصات پرسنل
ویرایشگر رزومه

ویرایشگر WYSIWYG

این ویرایشگر که در تمامی ماژولهایی که نیاز به ویرایشگر متنی دارند در دسترس قرار گرفته به کاربران در محیطی کاملاً فارسی امکان کپی عکس به سرور، درج جدول و تمامی امکانات ویرایشی مورد نیاز را بدون نیاز به آشنایی با کدهای HTML می‌دهد. علاوه بر آن این ویرایشگر قابلیت دریافت مستقیم اطلاعات از مایکروسافت آفیس را داراست.

درج عکس
انتقال عکس به سرور
ویژگیهای تصویر
ویرایشگر متن
درج جدول

امکانات خودکار درج تاریخ شمسی

درج تاریخ روز جهت عنوانهای جدید خبری، مناقصات و … قبلاً به صورت دستی صورت می‌پذیرفت حال آن که در سیستم جدید خود سیستم تمامی تاریخها را درج می‌نماید، همچنین جهت مناقصات تاریخ انقضای اعتبار مناقصه را به صورت خودکار محاسبه و درج می‌نماید.

مناقصه جدید

یکپارچه سازی سیستم جستجو با سیستم مدیریت سایت

پایگاه اطلاع رسانی شرکت گاز استان مرکزی دربردارنده حجم قابل توجهی از صفحات استاتیک (ثابت) است که شامل محتوای سایت استاتیک قدیمی و همچنین گزیده‌ای از اینترانت این شرکت است. از آنجا که این شرکت تمایل داشته که امکان جستجو در بین این صفحات علاوه بر صفحات دینامیک وجود داشته باشد جهت جستجو از یک سیستم بازخوانی صفحات استفاده می‌نموده است که در آن در زمانهای مشخص با بازسازی پایگاه داده‌های جستجو، امکان جستجو در تمامی مجموعه سایت فراهم می‌شده است. جهت آسانسازی مدیریت این فریند امکان بازسازی پایگاه داده‌های جستجو در ماژولهای مدیریت سیستم مدیریت محتوا فراهم شده است.

بازسازی بایگانی جستجو

اضافه کردن خروجی آر اس اس

خروجی آر اس اس از جمله امکاناتی است که امروزه دستیابی به محتوای سایتها بدون نیاز به مراجعه به خود آنها و همچنین اطلاع از بروز شدن آنها را در اختیار کاربران اینترنت می‌گذارد. بدیهی است که امروزه تمامی سیستمهای مدیریت محتوی لازم است از این امکان پشتیبانی کنند. سیستم جدید مدیریت محتوای این شرکت حائز امکان مورد اشاره است و به عنوان اولین کاربرد این امکان، خبرنامه الکترونیکی آن سایت بر اساس همین قابلیت کار می‌کند.

سازگاری کامل با مرورگرهای اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس

کاربران سیستم مدیریت محتوای این شرکت می‌توانند با ویرایشهای جدید هر دوی این نوع مرورگرها اقدام به درج اطلاعات نمایند. قابلیتهای ویژه‌ای جهت درج اعداد فارسی در متون در نظر گرفته شده است که در هر دوی این مرورگرها به یک شیوه در دسترس قرار گرفته است.