- قابلیتهای جدید نرم افزار کنتورخوانی
- سری جدید دستگاههای Symbol
- تحویل نهایی نرم افزار
- برگزاری دوره آموزشی نرم افزار کنتورخوانی گاز
- عرضهی ویرایش جدید نرمافزار
- سیستم مدیریت محتوایی برای همه
- دلایل بروز رکود در بروزرسانی سایتهای سازمانهای دولتی
- اقدام محدودکننده به ضرر شماست
- جوگیر نشوید!
- وقتی که یک سایت تبدیل به یک بازاریاب میشود
ویرایش ۱.۰.۲.۹ نرمافزار مدیریت کنتورخوانی گاز فنآوران دادهافزار کارا در اختیار کاربران آن قرار گرفت. تغییرات انجام شده شامل امکانات اعمال تغییر دستی (بدون کمک دستگاه جمعآوری اطلاعات) در خطاهای گزارش شده برای مشترکین شامل درج و حذف این خطاها و همچنین درج مصرف صفر به صورت دسته جمعی برای مشترکینی که خطای خاصی برای آنها گزارش شده میباشد. علاوه بر آن گزارش مراجعه نشدهها نیز به گزارشات این نرمافزار اضافه شد. این گزارش شکل کاملتر گزارش قرائت نشدهها است که در آن فهرست مشترکینی که نه رقمی برای آنها در سیستم وجود دارد و نه گزارش خطایی برای آنها ثبت شده به تفکیک قطعات در اختیار کاربران نرمافزار قرار میگیرد.
تصاویر زیر بخشی از امکانات جدید سیستم را نشان میدهند:
یکی از مشکلات دستگاههای جمعآوری اطلاعات مبتنی بر Windows CE و Windows Mobile ۲۰۰۳ آن است که هر گونه قطع برق طولانی مدت، برداشتن باطری به مدت طولانی و همچنین بوت سرد این دستگاهها منجر به از دست رفتن اطلاعات آنها میشود. دلیل این امر این است که این سری از ویندوزهای دستگاههای قابل حمل، دادهها را در رم این دستگاهها که از حافظههای دیگر این نوع دستگاهها از جمله حافظه فلش آنها سریعتر است ذخیره میکنند (به همین دلیل ما در نرمافزار کنتورخوانی گاز دستگاه Symbol MC۳۰۰۰ مجبور شدیم تمهیدات نرمافزاری خاصی را تحت عنوان پشتیبانگیری بر روی حافظه فلش دستگاه پیشبینی کنیم). اما در Windows Mobile ۵.۰ این مشکل حل شده است. این ویندوز دادهها را به صورت بهینه و سریع روی حافظه فلش مینویسد و به این ترتیب حتی پس از قطع طولانی مدت برق دستگاه یا بوت سرد نیز دادههای آن از دست نمیروند. اخیراً شرکت Symbol دستگاههای جمعآوری اطلاعات سری MC۷۰xx و MC۹۰۹x را معرفی کرده که به لحاظ استفاده از این نوع ویندوز مشکلات مزبور را ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید این مستندات را مطالعه کنید.
نرم افزار مدیریت سایت پایگاه اطلاع رسانی شرکت گاز استان مرکزی که پیشتر ویژگیهای آن را شرح داده بودیم با اعمال نظرات نهایی سفارش دهنده به طور کامل تحویل مشتری شد.
از جمله امکانات جدید سفارش شده توسط مشتری، امکان تعیین دسترسی کاربران به تک تک صفحات قابل ویرایش از طریق مدیر صفحات بود (جدا از امکان دسترسی کاربر به امکانات مختلف مدیر سایت که قبلاً طراحی و تحویل شده بود) که به سیستم نهایی اضافه گردید.
در یک دورهی آموزشی کوتاه مدت که در تاریخ هفتم تیرماه هشتاد و پنج به سفارش شرکت گاز استان مرکزی و در محل سالن کنفرانس ادارهی گاز ناحیهی اراک این شرکت برگزار گردید کاربران نرمافزار مدیریت کنتورخوانی گاز کارا در این شرکت با قابلیتهای جدید این نرمافزار آشنا شدند. در این دوره که متصدیان عملیات کنتورخوانی از تمامی نواحی گازرسانی استان مرکزی در آن شرکت کرده بودند تلاش گردید تا ضمن بازآموزی پیشنیازهای کار با این مجموعهی نرمافزاری قابلیتهای جدیدی که با ورود دستگاه جدید Symbol MC۳۰۰۰ به سیستم جمعآوری اطلاعات کنتور اضافه میگردد آموزش داده شود.
ویرایش ۱.۰.۱ نرمافزار کنتورخوانی گاز دستگاه Symbol MC۳۰۰۰ فنآوران دادهافزار کارا که دربردارندهی رفع اشکال عدم درج صحیح شناسهی کنتورخوان به واسطهی عدم ورود شناسه مطابق با فرمت ارائه شده بود ارائه گردید. از این پس کاربران این نرمافزار برای ورود شناسه لازم نیست از فرمت خاصی استفاده نمایند. این نرمافزار با ویرایش ۱.۰.۲.۸ نرمافزار طرف PC سازگار است. برای آشنایی بیشتر با این نرمافزار به اینجا مراجعه کنید.
پایگاه اطلاع رسانی شرکت گاز استان مرکزی قریب به دو سال است که با استفاده از سیستم مدیریت محتوای خود که به طور خاص برای خود این شرکت نوشته شده است اقدام به بروزرسانی سایت اینترنتی خود مینماید. این سیستم که با استفاده از ASP کلاسیک نوشته شده و اطلاعات خود را در پایگاه دادههای از نوع MS SQL Server خود ذخیره میکند امکاناتی کاملاً خاص در اختیار این شرکت میگذاشته است. از جمله شاخصترین این امکانات امکان درج اخبار، مناقصات و مقالات و گزارشات این شرکت به شکل مرسوم و مورد نظر در آن است. به عنوان نمونه این شرکت تمایل دارد تا بایگانی مناقصات خود را به صورت آنلاین و به عنوان سندی بر شفافیت فعالیت اداری این شرکت در دسترس بازدیدکنندگان داشته باشد. به همین منظور تمایل دارد تا مناقصات قدیمی همیشه بر روی سایت در دسترس باشد و البته برای جلوگیری از بروز اشتباه تمامی مناقصات درج شده پس از گذشت یک مدت زمان خاص از درجشان در سایت حاوی پیامی باشند که نشان میدهد این مناقصه غیرمعتبر است. سیستم مدیریت محتوای آنها این امکان را در اختیار این شرکت میگذاشت که برای مناقصات تاریخ اعتبار تعیین کنند و پس از گذشتن تاریخ اعتبار مناقصه به طور خودکار عبارت مورد نظر زیر مناقصه درج میشد.
تا به حال مسئولیت بروزرسانی محتوای سایت اینترنتی شرکت گاز استان مرکزی بر عهده واحد کامپیوتر این شرکت بوده است و از آنجا که واحد کامپیوتر این شرکت مشکلی با ویرایش کدهای HTML و همچنین کپی فایل از طریق پروتکل FTP نداشته مشکلی با سیستم مدیریت محتوایی که فاقد امکانات کافی جهت حذف پیش نیازهای اشاره شده است نداشت. واحد کامپیوتر این شرکت در طول این دو سال تعداد ۱۳۷ عنوان خبری، ۲۷ عنوان مقاله و گزارش، ۹۶ عنوان مناقصه و مشخصات ۳۸ تن از پرسنل خود را در سایت خود درج نمود.
اما اینک این شرکت بر آن شده است که از همکاری سایر واحدهای سازمانی خود مخصوصاً واحد روابط عمومی در جهت هر چه بهتر شدن فعالیت پایگاه اطلاع رسانی خود کمک بگیرد و اینجا بود که نیاز به رفع مشکلات سیستم مدیریت محتوای قدیمی شدیداً احساس میشد چرا که کاربر سیستم مزبور نیاز به داشتن حداقل اطلاعات تخصصیی دارد که از واحدهای غیرکامپیوتری انتظار داشتن آنها نمیرود. علاوه بر آن سیستم قدیمی این شرکت تک کاربره است و امکان مدیریت فعالیت کاربران متعدد را ندارد.
شرکت گاز استان مرکزی تمایل داشت که ساختار بیرونی سایتش دست نخورده باقی بماند و تمایلی به تغییر کل ساختار آن نداشت. این شرکت تمایل داشت ضعفهای سیستم مدیریت محتوای این شرکت در حداقل زمان ممکن برطرف گردد. سفارش بازسازی و رفع اشکال این سیستم به شرکت فنی و مهندسی فن آوران داده افزار کارا داده شد و این شرکت در حداقل زمان ممکن امکانات زیر را به سیستم اضافه نمود:
روند معمول در کشور ما تا به حال این گونه بوده که سایتهای اینترنتی سازمانهای دولتی (مخصوصاً شعبات استانی و پایینتر این سازمانها) اغلب پس از راهاندازی و فعالیت چند ماهه آغازین به حالت رکود در آمده و دیگر از آن به بعد نمیتوان مطمئن بود که اطلاعات موجود در آنها به روز و قابل اعتماد است.
از دلایل قابل ارائه برای این پدیده میتوان به فعالیت جنبی و کماهمیت پنداشتن حضور اینترنتی سازمانها اشاره نمود. اما این نمیتواند دلیل اصلی باشد چرا که بسیاری از همین سازمانها برای دستیابی به یک سایت اینترنتی مبالغ قابل توجهی را هزینه کردهاند و معمولاً هزینههای دورهای را نیز پرداخت مینمایند. از این رو میتوان مطمئن بود که داشتن یک سایت اینترنتی فعال از موارد مورد نظر مدیران این سازمانها و از وظایف اصلی مدیران واحدهای فنآوری اطلاعات در آنها محسوب میشود.
دلیلی که ما آن را از جمله دلایل اصلی بروز رکود در فعالیت و بروزرسانی این سایتها میدانیم محول شدن وظیفه بروزرسانی سایت سازمان به یک واحد خاص سازمانی است که آن واحد نیز اغلب (مخصوصاً در شعبات غیرمرکزی سازمانها) نیروی کافی برای فعالیت مستمر در این زمینه را ندارد. مسألهای که باعث بروز این اشتباه میشود وجود این برداشت است که بروزرسانی سایت اینترنتی یک فعالیت تخصصی کامپیوتری است حال آن که در صورت وجود یک سیستم مدیریت محتوای مناسب این فعالیت نه تنها یک فعالیت تخصصی کامپیوتری نیست بلکه بیشتر یک فعالیت تخصصی در حوزههای اطلاع رسانی و روابط عمومی به شمار میرود که واحدهای فنآوری اطلاعات در حالت ایدهآل تنها باید در زمینه پشتیبانی فنی آن فعالیت داشته باشند و حتی مطالبی که خودشان پیشنهاد دهنده انتشار آنها از طریق این رسانه سازمانی هستند با تأیید و از طریق واحدهای فعال در زمینه اطلاعرسانی برای انتشار آنها اقدام کنند.
اما سیستم مدیریت محتوایی که نیروهای غیرمتخصص بتوانند با استفاده از آن اقدام به مدیریت و بروز نگاه داشتن پایگاههای اینترنتی بنمایند چه ویژگیهایی دارد؟ از جمله مهمترین ویژگیهای لازم برای این سیستم میتوان به تماماً فارسی بودن (در کشور ما) و پشتیبانی کامل از تقویم بومی، سادگی استفاده و عدم نیاز به آشنایی با HTML و FTP و مانند آن، امکان استفاده مجدد از فایلهای آماده و تایپ شده و انتشار آسان آنها، سیستم دستهبندی شده برای دسترسی سریع و آسان به ماژولهای مدیریتی و پشتیبانی کامل از تعیین سطح دسترسی برای کاربران اشاره نمود.
به زودی به عنوان نمونهای از این گونه سیستمها مشخصات یکی از پروژههای آماده تحویل شرکت را ارائه خواهیم نمود.
اتخاذ تصمیمات محدودکننده و آزاردهنده در طراحی وب به نفع سایت اینترنتی شما نیست. مطمئن باشید به هیچ وجه نمیتوانید بازدیدکننده را مجبور کنید در سایت شما بیشتر بماند. این که پیوندهای سایت شما در پنجرههای جدید باز شوند اصلاً خوشایند بسیاری از بازدیدکنندگان نیست، مخصوصاً این که بسیاری از آنان از مرورگرهای جدیدی استفاده میکنند که در آنها امکان بازکردن پیوندها در پنجرهها یا نماهای جدید از طریق یک میانبر موسی یا موسی-صفحهکلیدی در اختیار قرار گرفته است. محدود کردن کلیک راست نیز به هیچ وجه راه مطمئنی برای جلوگیری از سرقت داشتههای شما نیست. اگر نگران استفاده مجدد از آنها هستید بهتر است آنها را منتشر نکنید! چرا که بهاشتراکگذاری و نقل مجدد مطالب از جمله خصوصیات محتوای اینترنتی است. ضمن آن که اتخاذ تصمیمات اینچنینی میتواند بازدیدکننده را از دسترسی به امکاناتی که ممکن است برای درست و یا به شکل دلخواه دیدن سایت شما به آنها نیاز داشته باشد محروم کند. به یاد داشته باشید اگر منظور شما از آنلاین کردن محتوایتان جذب مخاطب است ایجاد هر گونه دافعه هر چند مفید در نهایت به ضرر شماست.
یک راه تعیین این که قالب سایت سازمانی، شرکتی و یا شخصیتان باید چه شکلی باشد آن است که به سایتهایی که فکر میکنید «حرفهای» طراحی شدهاند مراجعه کنید و از آنها الگو بگیرید. اما توصیه ما به شما این است که قالب سایتتان را بر اساس نیازتان انتخاب کنید. واقعیت قضیه آن است که وجود انبوهی از دکمهها، فرمها و پیوندها در ستونهای کناری سایتهای اینترنتی در خیلی از موارد نه تنها کمکی که به بازدیدکننده نمیکند بلکه باعث سردرگمی او میشود. در نظر داشته باشید این شکل «حرفهای» به نظر رسیدن تنها تابع یک «جو حرفهای نمایی» و بیشتر شبیه به یک جور «مد» است که با ظهور سلیقههای جدید ظرف یکی دو سال تغییر میکند. برخی از سایتهایی که از این نوع امکانات استفاده میکنند و واقعاً کاربران آنها از این امکانات استفاده میکنند مخاطبانی در آن سطح دارند که میتوانند از آن امکانات استفاده کنند. به عنوان نمونه مخاطبان آنها طراحان وب هستند لذا چون اکثر طراحان وب از سایتهای موسوم به «شبکههای دستهجمعی» استفاده میکنند نیاز است دکمههای ارسال محتوا به این شبکهها را در دسترس داشته باشند اما آیا سایتهایی که جنبه علمی و تحقیقاتی با گرایشهای شدیداً غیرکامپیوتری دارند از این امکانات سودی عائدشان میشود؟ آیا راضی کردن درصد اندکی از کاربران در مقابل سردرگم کردن اکثریت آنها برای این نوع سایتها سودمند است؟
تقلید از «مد» و سعی در حرفهای به نظر رسیدن باعث میشود طرح مورد نظر شما آنچه واقعاً به کارتان میآید نشود. شاید سایت مورد نظر شما اصلاً نیازی به ستونهای کناری نداشته باشد و یا شاید بیش از آنچه تصور میکنید به این امکانات نیاز داشته باشد. همیشه تلاش کنید تا به جای بازدیدکنندهای که برای او سایت را طراحی میکنید و با امکانات او، میزان حرفهای بودن طراحی سایتتان را بسنجید. گاهی سادهترین طرحها حرفهایترین آنها هستند. اشتباه نکنید! حتی تهیه همین «سادهترین طرحها» میتواند سختترین کار یک طراح وب حرفهای باشد و چون متناسب با محتوای شما تهیه میشود در نهایت طرحی غیر قابل تقلید و منحصر به فرد باشد.
جایگاههای اینترنتی شرکتهای تجاری میتواند کارکردی بیشتر از مرجعی برای یافتن نشانی یا شماره تماس آنها داشته باشد. طراحی درست و حساب شده یک جایگاه اینترنتی شرکتی میتواند یک بازاریاب فعال را در بازارهایی که شاید هرگز تصورش را نمیکردید در اختیار شما قرار دهد. اما یک جایگاه اینترنتی مناسب چه ویژگیهایی دارد؟
به کارگیری جذابیتهای بصری به همراه طراحی یک سیستم ناوبری (Navigation) آسان و کاربرپسند میتواند در جذب اولیه کاربر و هدایت او به مقصد درست مؤثر باشد. در طراحی محتوای سایت باید علاوه بر آن که تمامی واژههای تخصصی محدوده فعالیت شرکت را به کار میبرید باید از زبانی غیرتخصصی و متناسب با مخاطب عمومی شرکتتان استفاده کنید و در موارد لازم اطلاعات تخصصیتر را در صفحات مناسب در اختیار علاقمندان متخصصتر قرار دهید. در ارائه محتوای تخصصی خساست به خرج ندهید چرا که هر چقدر هم زمینه فعالیت شما تخصصی باشد، شرکتهای رقیب میتوانند با ارائه محتوای کاملتر خود را متخصصتر جلوه دهند.
پس از طراحی ظاهر و محتوا باید از سازگاری نوع طراحیتان با موتورهای جستجو مطمئن شوید. بهترین محتوا و بهترین طراحی زمانی که موتورهای جستجو نتوانند اطلاعات را از آن استخراج کنند برای کاربر عام که معمولاً از موتور جستجو به شما خواهد رسید تفاوتی با یک صفحه ثابت شامل پیام «در دست ساخت» نخواهد داشت. استفاده نابهجا از فناوریهایی همچون فلش و فایلهای PDF میتواند باعث شود حجم اندک و نامناسبی از محتوای احتمالاً غنی شما در موتورهای جستجو ثبت شود. امروزه علاوه بر تخصصهای برنامهنویسی و طراحی وب دسته دیگری از متخصصان وجود دارند که میتوانند شما را در یافتن مکانی مناسب در رتبهبندی موتورهای جستجو یاری کنند. اصطلاحاً به این تخصص Search Engine Optimization یا به طور خلاصه SEO گفته میشود که سعی میکنیم در نوشتههای بعدی به این مطلب نیز بپردازیم.