- قابلیتهای جدید نرم افزار کنتورخوانی
- سری جدید دستگاههای Symbol
- تحویل نهایی نرم افزار
- برگزاری دوره آموزشی نرم افزار کنتورخوانی گاز
- عرضهی ویرایش جدید نرمافزار
- سیستم مدیریت محتوایی برای همه
- دلایل بروز رکود در بروزرسانی سایتهای سازمانهای دولتی
- اقدام محدودکننده به ضرر شماست
- جوگیر نشوید!
- وقتی که یک سایت تبدیل به یک بازاریاب میشود
بایگانی مطالب خرداد ماه ۱۳۸۵
پایگاه اطلاع رسانی شرکت گاز استان مرکزی قریب به دو سال است که با استفاده از سیستم مدیریت محتوای خود که به طور خاص برای خود این شرکت نوشته شده است اقدام به بروزرسانی سایت اینترنتی خود مینماید. این سیستم که با استفاده از ASP کلاسیک نوشته شده و اطلاعات خود را در پایگاه دادههای از نوع MS SQL Server خود ذخیره میکند امکاناتی کاملاً خاص در اختیار این شرکت میگذاشته است. از جمله شاخصترین این امکانات امکان درج اخبار، مناقصات و مقالات و گزارشات این شرکت به شکل مرسوم و مورد نظر در آن است. به عنوان نمونه این شرکت تمایل دارد تا بایگانی مناقصات خود را به صورت آنلاین و به عنوان سندی بر شفافیت فعالیت اداری این شرکت در دسترس بازدیدکنندگان داشته باشد. به همین منظور تمایل دارد تا مناقصات قدیمی همیشه بر روی سایت در دسترس باشد و البته برای جلوگیری از بروز اشتباه تمامی مناقصات درج شده پس از گذشت یک مدت زمان خاص از درجشان در سایت حاوی پیامی باشند که نشان میدهد این مناقصه غیرمعتبر است. سیستم مدیریت محتوای آنها این امکان را در اختیار این شرکت میگذاشت که برای مناقصات تاریخ اعتبار تعیین کنند و پس از گذشتن تاریخ اعتبار مناقصه به طور خودکار عبارت مورد نظر زیر مناقصه درج میشد.
تا به حال مسئولیت بروزرسانی محتوای سایت اینترنتی شرکت گاز استان مرکزی بر عهده واحد کامپیوتر این شرکت بوده است و از آنجا که واحد کامپیوتر این شرکت مشکلی با ویرایش کدهای HTML و همچنین کپی فایل از طریق پروتکل FTP نداشته مشکلی با سیستم مدیریت محتوایی که فاقد امکانات کافی جهت حذف پیش نیازهای اشاره شده است نداشت. واحد کامپیوتر این شرکت در طول این دو سال تعداد ۱۳۷ عنوان خبری، ۲۷ عنوان مقاله و گزارش، ۹۶ عنوان مناقصه و مشخصات ۳۸ تن از پرسنل خود را در سایت خود درج نمود.
اما اینک این شرکت بر آن شده است که از همکاری سایر واحدهای سازمانی خود مخصوصاً واحد روابط عمومی در جهت هر چه بهتر شدن فعالیت پایگاه اطلاع رسانی خود کمک بگیرد و اینجا بود که نیاز به رفع مشکلات سیستم مدیریت محتوای قدیمی شدیداً احساس میشد چرا که کاربر سیستم مزبور نیاز به داشتن حداقل اطلاعات تخصصیی دارد که از واحدهای غیرکامپیوتری انتظار داشتن آنها نمیرود. علاوه بر آن سیستم قدیمی این شرکت تک کاربره است و امکان مدیریت فعالیت کاربران متعدد را ندارد.
شرکت گاز استان مرکزی تمایل داشت که ساختار بیرونی سایتش دست نخورده باقی بماند و تمایلی به تغییر کل ساختار آن نداشت. این شرکت تمایل داشت ضعفهای سیستم مدیریت محتوای این شرکت در حداقل زمان ممکن برطرف گردد. سفارش بازسازی و رفع اشکال این سیستم به شرکت فنی و مهندسی فن آوران داده افزار کارا داده شد و این شرکت در حداقل زمان ممکن امکانات زیر را به سیستم اضافه نمود:
روند معمول در کشور ما تا به حال این گونه بوده که سایتهای اینترنتی سازمانهای دولتی (مخصوصاً شعبات استانی و پایینتر این سازمانها) اغلب پس از راهاندازی و فعالیت چند ماهه آغازین به حالت رکود در آمده و دیگر از آن به بعد نمیتوان مطمئن بود که اطلاعات موجود در آنها به روز و قابل اعتماد است.
از دلایل قابل ارائه برای این پدیده میتوان به فعالیت جنبی و کماهمیت پنداشتن حضور اینترنتی سازمانها اشاره نمود. اما این نمیتواند دلیل اصلی باشد چرا که بسیاری از همین سازمانها برای دستیابی به یک سایت اینترنتی مبالغ قابل توجهی را هزینه کردهاند و معمولاً هزینههای دورهای را نیز پرداخت مینمایند. از این رو میتوان مطمئن بود که داشتن یک سایت اینترنتی فعال از موارد مورد نظر مدیران این سازمانها و از وظایف اصلی مدیران واحدهای فنآوری اطلاعات در آنها محسوب میشود.
دلیلی که ما آن را از جمله دلایل اصلی بروز رکود در فعالیت و بروزرسانی این سایتها میدانیم محول شدن وظیفه بروزرسانی سایت سازمان به یک واحد خاص سازمانی است که آن واحد نیز اغلب (مخصوصاً در شعبات غیرمرکزی سازمانها) نیروی کافی برای فعالیت مستمر در این زمینه را ندارد. مسألهای که باعث بروز این اشتباه میشود وجود این برداشت است که بروزرسانی سایت اینترنتی یک فعالیت تخصصی کامپیوتری است حال آن که در صورت وجود یک سیستم مدیریت محتوای مناسب این فعالیت نه تنها یک فعالیت تخصصی کامپیوتری نیست بلکه بیشتر یک فعالیت تخصصی در حوزههای اطلاع رسانی و روابط عمومی به شمار میرود که واحدهای فنآوری اطلاعات در حالت ایدهآل تنها باید در زمینه پشتیبانی فنی آن فعالیت داشته باشند و حتی مطالبی که خودشان پیشنهاد دهنده انتشار آنها از طریق این رسانه سازمانی هستند با تأیید و از طریق واحدهای فعال در زمینه اطلاعرسانی برای انتشار آنها اقدام کنند.
اما سیستم مدیریت محتوایی که نیروهای غیرمتخصص بتوانند با استفاده از آن اقدام به مدیریت و بروز نگاه داشتن پایگاههای اینترنتی بنمایند چه ویژگیهایی دارد؟ از جمله مهمترین ویژگیهای لازم برای این سیستم میتوان به تماماً فارسی بودن (در کشور ما) و پشتیبانی کامل از تقویم بومی، سادگی استفاده و عدم نیاز به آشنایی با HTML و FTP و مانند آن، امکان استفاده مجدد از فایلهای آماده و تایپ شده و انتشار آسان آنها، سیستم دستهبندی شده برای دسترسی سریع و آسان به ماژولهای مدیریتی و پشتیبانی کامل از تعیین سطح دسترسی برای کاربران اشاره نمود.
به زودی به عنوان نمونهای از این گونه سیستمها مشخصات یکی از پروژههای آماده تحویل شرکت را ارائه خواهیم نمود.
اتخاذ تصمیمات محدودکننده و آزاردهنده در طراحی وب به نفع سایت اینترنتی شما نیست. مطمئن باشید به هیچ وجه نمیتوانید بازدیدکننده را مجبور کنید در سایت شما بیشتر بماند. این که پیوندهای سایت شما در پنجرههای جدید باز شوند اصلاً خوشایند بسیاری از بازدیدکنندگان نیست، مخصوصاً این که بسیاری از آنان از مرورگرهای جدیدی استفاده میکنند که در آنها امکان بازکردن پیوندها در پنجرهها یا نماهای جدید از طریق یک میانبر موسی یا موسی-صفحهکلیدی در اختیار قرار گرفته است. محدود کردن کلیک راست نیز به هیچ وجه راه مطمئنی برای جلوگیری از سرقت داشتههای شما نیست. اگر نگران استفاده مجدد از آنها هستید بهتر است آنها را منتشر نکنید! چرا که بهاشتراکگذاری و نقل مجدد مطالب از جمله خصوصیات محتوای اینترنتی است. ضمن آن که اتخاذ تصمیمات اینچنینی میتواند بازدیدکننده را از دسترسی به امکاناتی که ممکن است برای درست و یا به شکل دلخواه دیدن سایت شما به آنها نیاز داشته باشد محروم کند. به یاد داشته باشید اگر منظور شما از آنلاین کردن محتوایتان جذب مخاطب است ایجاد هر گونه دافعه هر چند مفید در نهایت به ضرر شماست.