گردش در سایت


۳ خرداد ماه ۸۵

یک راه تعیین این که قالب سایت سازمانی، شرکتی و یا شخصیتان باید چه شکلی باشد آن است که به سایتهایی که فکر می‌کنید «حرفه‌ای» طراحی شده‌اند مراجعه کنید و از آنها الگو بگیرید. اما توصیه ما به شما این است که قالب سایتتان را بر اساس نیازتان انتخاب کنید. واقعیت قضیه آن است که وجود انبوهی از دکمه‌ها، فرمها و پیوندها در ستونهای کناری سایتهای اینترنتی در خیلی از موارد نه تنها کمکی که به بازدیدکننده نمی‌کند بلکه باعث سردرگمی او می‌شود. در نظر داشته باشید این شکل «حرفه‌ای» به نظر رسیدن تنها تابع یک «جو حرفه‌ای نمایی» و بیشتر شبیه به یک جور «مد» است که با ظهور سلیقه‌های جدید ظرف یکی دو سال تغییر می‌کند. برخی از سایتهایی که از این نوع امکانات استفاده می‌کنند و واقعاً کاربران آنها از این امکانات استفاده می‌کنند مخاطبانی در آن سطح دارند که می‌توانند از آن امکانات استفاده کنند. به عنوان نمونه مخاطبان آنها طراحان وب هستند لذا چون اکثر طراحان وب از سایتهای موسوم به «شبکه‌های دسته‌جمعی» استفاده می‌کنند نیاز است دکمه‌های ارسال محتوا به این شبکه‌ها را در دسترس داشته باشند اما آیا سایتهایی که جنبه علمی و تحقیقاتی با گرایشهای شدیداً غیرکامپیوتری دارند از این امکانات سودی عائدشان می‌شود؟ آیا راضی کردن درصد اندکی از کاربران در مقابل سردرگم کردن اکثریت آنها برای این نوع سایتها سودمند است؟

تقلید از «مد» و سعی در حرفه‌ای به نظر رسیدن باعث می‌شود طرح مورد نظر شما آنچه واقعاً به کارتان می‌آید نشود. شاید سایت مورد نظر شما اصلاً نیازی به ستونهای کناری نداشته باشد و یا شاید بیش از آنچه تصور می‌کنید به این امکانات نیاز داشته باشد. همیشه تلاش کنید تا به جای بازدیدکننده‌ای که برای او سایت را طراحی می‌کنید و با امکانات او، میزان حرفه‌ای بودن طراحی سایتتان را بسنجید. گاهی ساده‌ترین طرحها حرفه‌ای‌ترین آنها هستند. اشتباه نکنید! حتی تهیه همین «ساده‌ترین طرحها» می‌تواند سخت‌ترین کار یک طراح وب حرفه‌ای باشد و چون متناسب با محتوای شما تهیه می‌شود در نهایت طرحی غیر قابل تقلید و منحصر به فرد باشد.