گردش در سایت


این مقاله عینا از پایگاه اطلاع رسانی شرکت گاز استان مرکزی برداشته شده است.

نشانی منبع: http://www.nigc-mpgc.ir/reports.asp?id=۸۳۰۶۲۱۰۱

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریورماه ۸۳

تعاملات مالی خانواده شرکت گاز با مشترکین گاز طبیعی در سطح کشور به لحاظ ضرورت آن جهت تداوم ارائه خدمات مفید به مشترکین برای این شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است و از این جهت حصول دقت و سرعت کافی در جمع آوری اطلاعات مربوط به کنتورخوانی از اهداف مهم این شرکت به شمار می رود.

در سیستمهای مورد استفاده فعلی از کامپیوترهای دستی موسوم به DCH استفاده می گردد که در آن کنتورخوان بر اساس محدوده جغرافیایی مشخص شده توسط خط سیر به محل استقرار کنتورهای گاز مراجعه می نماید و عدد کارکرد کنتور را برای مشترک ثبت می نماید.

ظهور روشهای جایگزین مناسب برای این سیستم، کارکنان شرکت گاز استان مرکزی را واداشته است تا به تدریج ضمن استفاده از این سیستمهای نوظهور جهت افزایش سرعت و دقت فرایند مذکور برخی مشکلات ذاتی سیستم فعلی را حل نمایند.

از معضلات عمده سیستم کنتورخوانی مبتنی بر DCH می توان به وابستگی آن به خط سیر، عدم وجود امکان کنترل فعالیتهای کنتورخوانها و ایجاد وابستگی ناخواسته شرکتهای استفاده کننده به یک شرکت خاص که انحصارا تهیه و پشتیبانی سیستمهای مبتنی بر DCH را بر عهده دارد اشاره نمود.

سیستم مکانیزه کنتورخوانی با استفاده از تجهیزات بارکد

سیستمهای مکانیزاسیون بارکدی طی سه دهه اخیر کارایی فوق العاده خود را به اثبات رسانده اند و استفاده از آنها در انواع سیستمهای جمع آوری اطلاعات باعث افزایش سرعت، دقت و کارایی این فرایندها شده است.

در سیستم کنتورخوانی بارکدی ابتدا اطلاعات مربوط به مشترک به صورت یک برچسب بارکددار ( که علاوه بر بارکد شامل شماره اشتراک جهت استفاده در موارد ضروری می باشد) بر روی کنتورهای مشترکین الصاق می گردد.

دستگاه مورد نظر برای پیاده سازی سیستمهای کنتورخوانی دستگاه Symbol PDT ۳۱۰۰ می باشد. این دستگاه یک کامپیوتر دستی قابل حمل کامل است که دارای یک اسکنر سر خود نیز می باشد و ورود اطلاعات در این دستگاه هم از طریق Keypad و هم از طریق اسکنر امکان پذیر است.

فرایند کنتورخوانی در سیستم بارکدی با دریافت لیست مشترکین از mainframe و تزریق آن به PC آغاز می گردد. و در طی یک یا چند نوبت لیست مذکور از PC به دستگاه PDT ارسال می گردد.

برای قرائت کنتور، کنتورخوان کد اشتراک را با استفاده از اسکنر دستگاه قابل حمل اسکن می کند تا مشخصات مشترک روی صفحه دستگاه ظاهر شود. سپس کنتورخوان عدد کارکرد کنتور را با استفاده از keypad دستگاه وارد می کند. مصرف توسط دستگاه محاسبه می شود و در صورتی که مقدار مصرف در محدوده تعریف شده نباشد پیغام اخطار داده می شود. در صورتی که کنتور مشترک مشکل داشته باشد کنتورخوان با استفاده از دستگاه، نوع خطا را ثبت خواهد نمود.

در ضمن با توجه به این که لیست مشترکین به ترتیب کد آدرس در دستگاه پرتابل ریخته می شود می توان به کنتورخوان این امکان را داد که به جای اسکن بارکد کد اشتراک، در لیست مشترکین جستجو کرده و مشترک مورد نظر را انتخاب کند.

پس از تخلیه نتایج کنتور خوانی و خطاهای ثبت شده در نرم افزار طرف PC امکانات گزارش گیری متنوعی وجود خواهد داشت.

در انتهای هر سیکل نتایج کنتورخوانی به فایل قابل تزریق به mainframe تبدیل می شود. در ضمن نتایج کنتورخوانی و تمام خطاهای ثبت شده در انتهای هر سیکل به نسخه پشتیبانی اضافه خواهد شد و هر زمان در صورتنیاز از سیکلهای گذشته نیز می توان گزارش گیری نمود.

از مزایای عمده این سیستم می توان موارد زیر را بر شمرد:

-دستگاه مورد استفاده بسیار سبک و کم حجم است.

-ثبت خودکار تاریخ و ساعت کنتورخوانی

-شارژ سریع باتری

-دوام شارژ باتری برای مصرف طولانی تر

-امکان تغییر نرم افزار به دلخواه

-ارائه نرم افزارهای لازم برای کنتورخوانی تحت سیستم عامل ویندوز با کاربری آسان

-ممانعت از انجام کنتورخوانی بدون مراجعه (بدون مراجعه به محل کنتور نمی توان مقدار کنتور را در دستگاه ثبت کرد)

اقدامات شرکت گاز استان مرکزی

شرکت گاز استان مرکزی به عنوان یک شرکت پیشگام جهت استفاده از روشهای نوین پس از اطلاع از اقدامات شرکت گاز استان آذربایجان غربی بر آن شد تا با مجری سیستم کنتورخوانی بارکدی در آن استان ( شرکت رادفن‌آور ) تماس حاصل نموده، مقدمات استقرار سیستم مذکور را در ناحیه محلات به عنوان اولین ناحیه مجهز به این سیستم در استان فراهم آورد.

در سلسله نشستهای برگزار شده که آخرین آنها در تاریخ چهارشنبه هجدهم شهریورماه [سال هشتاد و سه] در محل ساختمان ستاد شرکت با حضور معاونین بهره برداری و مالی پشتیبانی و جمعی از کارکنان واحدهای خدمات کامپیوتر و خدمات مشترکین نواحی اراک، شازند و محلات به اتفاق آقای کیایی (مدیرعامل) و آقای بنیادی (مسئول پروژه کنتورخوانی) از شرکت رادفن آور برگزار شد ویژگیها و مزایای سیستم جدید مورد بررسی قرار گرفت و پس از اتفاق نظر شرکت کنندگان بر استقرار سیستم مذکور مقرر شد امکانات سخت افزاری مورد نیاز تهیه شود و اطلاع رسانی عمومی جهت اطلاع مشترکین از علت نصب برچسبهای بارکددار بر روی کنتورها انجام شود تا با استقرار سیستم مذکور استان مرکزی پس از استان آذربایجان غربی دومین شرکت گاز استانی باشد که رو به استفاده از این سیستم نوین آورده است.