گردش در سایت


این مقاله عینا از پایگاه اطلاع رسانی شرکت گاز استان مرکزی برداشته شده است.

نشانی منبع: http://www.nigc-mpgc.ir/reports.asp?id=۸۴۰۴۰۱۰۱

تاریخ انتشار: ۱ تیر ماه ۸۴

در تاریخ ۸۳/۲/۳۰ در جلسه رؤسای خدمات کامپیوتر شرکت های گاز استانی در محل شرکت ملی گاز ایران از استفاده شرکت گاز استان آذربایجان غربی از دستگاه PDT برای کنتور خوانی اطلاع یافتیم .( لازم به ذکر می دانم که جلسه مذکور در مورد سیستم جدید امور مشترکین شرکت های گاز استانی تشکیل گردیده بود لیکن در این جلسه به موضوع چگونگی عقد قرارداد شرکت های گاز استانی با شرکت میکروسیستم نیز پرداخته شد).

بلافاصله پس از اطلاع از این جریان پروژه « نصب و راه اندازی سیستم جدید کنتور خوانی » در شهرستان محلات به عنوان اولین ناحیه در استان مرکزی طبق برنامه زمانبندی ذیل تعریف و در سال گذشته با موفقیت اجرا شد .

نصب و راه اندازی سیستم جدید کنتورخوانی در محلات

با توجه با اینکه شرکت گاز استان مرکزی تنها شرکتی بود که در سال گذشته با میکروسیستم قرارداد تعمیر و نگهداری DCH نداشت لذا مشکلات زیادی در اجرای پروژه پیش آمد . لیکن عزم راسخ مدیریت شرکت مبنی بر جایگزینی سیستم های نوین برای این منظور و حمایت معاونت محترم مالی پشتیبانی و تلاش بی وقفه همکاران عزیز بهره برداری علی الخصوص هماهنگ کننده محترم امور مشترکین استان باعث شد که مشکلات در فرصت مناسب برطرف گردد.

عمده ترین اشکال موجود نیز عدم وجود برخی گزارشات مورد نیاز بهره برداری در نرم افزار ارائه شده توسط شرکت رادفن آور (در مقایسه با نرم افزار ITRON ) بود که البته این مشکل با پشتیبانی نرم افزاری پرسنل واحد کامپیوتر ستاد شرکت حل می شد لیکن لازم است نرم افزار طوری طراحی و تکمیل شود که اپراتور یا کاربر نهایی بتواند به راحتی نیاز خود را برآورده کند.

پس از مدتی تهیه نرم افزارهای لازم برای چاپ برچسب و نرم افزار کنتور خوانی روی PDT و PC SIDE در اراک توسط شرکت فنی و مهندسی فن آوران داده افزار کارا آغاز گردید.

با شروع سال جدید « توسعه سیستم کنتور خوانی بارکدی » طبق برنامه زمانبندی ذیل در دستور کار این شرکت قرار گرفت که لازم می دانم به شرح فعالیت های این برنامه بپردازم:

توسعه سیستم کنتورخوانی بارکدی

در ضمن با توجه به اینکه برخی فعالیتها در پروژه قبلی صورت گرفته بوده دیگر نیازی به تکرار آنها در این پروژه احساس نشد.

۱-بررسی مشکلات تجربه شده در محلات و استان آذربایجان غربی : در این مرحله با حضور در شرکت گاز استان آذربایجان غربی موارد اشتراک و اختلاف در مورد این سیستم بررسی و راهکارهای ممکن پیشنهاد گردید. ( این گزارش را ببینید)

۲-رفع نقایص نرم افزاری موجود: این مرحله با توجه به اینکه نرم افزارهای تهیه شده در حال تکمیل می باشد و نیازهای کاربران در حین اجرای نرم افزار مطرح می گردد تا پایان پروژه ۸۴/۱۰/۲۶ ادامه خواهد یافت.

۳-راه اندازی و نگهداری پایگاه اطلاع رسانی کنتور خوانی بارکدی : با توجه به لزوم اطلاع رسانی در این خصوص نیاز به راه اندازی چنین پایگاهی احساس شد. پیشنهاد می شود شرکت های دیگر نیز (اعم از شرکت های گاز استانی یا شرکت های خصوصی که در زمینه تامین سخت افزارها و نرم افزار های لازم فعالیت می کنند) در این رابطه بررسی و فعالیت بیشتری نمایند. ضمناً در راستای اطلاع رسانی بیشتر این شرکت برگزاری سمینار «بررسی سیستم های کنتور خوانی » را در دستور کار خود دارد.

۴-بررسی سخت افزار های مورد نیاز و تهیه تقاضای خرید : این فعالیت توسط واحد کامپیوتر انجام گرفته است.

۵-خرید سخت افزار : این مرحله با توجه به اینکه به امور کالا مربوط می شود دیرتر از موعد مقرر پایان یافت . در این مرحله از ۴ شرکت برای خرید سخت افزار استعلام و شرکت زبراسیا برنده شد.

۶-تکمیل تغییر سیستم کنتورخوانی مهاجران و نیمور : با توجه به اینکه مهاجران شرایط مناسبتری برای شروع استفاده از برنامه جدید را دارا بود و نیمور نیز تحت نظر ناحیه محلات می باشد که در سال گذشته سیستم کنتورخوانی محلات تغییر کرده بود ، لذا این دو ناحیه به صورت جداگانه در برنامه امسال در نظر گرفته شدند.

نواحی دیگر که در برنامه امسال قرار دارند : فرمهین – صنایع اراک – صنایع ساوه – شازند – آستانه – توره – آشتیان- خنداب- کمیجان – میلاجرد

۷-برگزاری جلسه اطلاع رسانی در محلات : در تاریخ ۸۴/۲/۱۸ در ناحیه محلات جلسه اطلاع رسانی برنامه سیستم کنتور خوانی بارکدی با حضور افراد زیر برگزار گردید:

آقایان محسن کهوند – عباس خسروبیگی – محمد مهدی سمیعی – حسین قاسمی – محمد رضا اکبری – محسن رضایی مطلق – مهدی بدخشان – منصور حیدری- حمید رضا محمدی – محمد رضا رضایی – حمید داود آبادی – خلیل اسدی

موارد مطرح شده و تصمیم گیری ها:

۱-سابقه و فلسفه استفاده از سیستم کنتورخوانی بارکدی تبیین و وضعیت کشور و استان و افق آینده کار تشریح گردید. پیش بینی میشود با توجه به مزایای این سیستم و الزامات تکنولوژیکی و ابراز علاقه برخی دیگر از شرکت های گاز استانی مبنی بر استفاده از این روش تعداد شرکت های گاز استانی استفاده کننده در سال جاری از ۷/۷ درصد به ۲۳ درصد افزایش یابد.

۲-ملاحظات سخت افزاری و نرم افزاری و مسائل فنی مطرح و مقایسه سیستم با سیستم قبلی انجام شد و مزایای این سیستم خصوصا عدم محدودیت برای اعمال تغییرات احتمالی آتی متناسب با روند پیشرفت تکنولوژی شرح داده شد.

۳-گزارش کار و آمار و اطلاعات مربوط به بهره برداری در نصب بر چسب ها و … در زمان انجام پروژه محلات ارائه گردید و مشکلات موجود نیز که عمدتا نرم افزاری و مربوط به عدم وجود برخی امکانات در مقایسه با نرم افزار قبلی کنتور خوانی می باشد بیان شد و قرار شد که این امکانات به نرم افزار های جدید اضافه شود . ضمنا اعلام شد که برخی از اشکالات موجود در برنامه نصب شده در ناحیه مهاجران رفع گردیده است.

۴-پیشنهاداتی در خصوص موارد مربوط به بهره برداری اعم از چگونگی نصب بر چسب ها و در مورد خود برچسب ها و همچنین تهیه یک برنامه رادیو تلویزیونی جهت اطلاع رسانی و یا اطلاع رسانی از راههای دیگر ارائه شد.

۵-قرار شد تجربیات بدست آمده و نقطه نظرات مربوط به نصب برچسب ها توسط ناحیه محلات تا تاریخ ۸۴/۲/۲۵ به واحد خدمات کامپیوتر ارائه و در اختیار سایر نواحی لازم قرار گیرد.

۸-مرحله اول تغییر سیستم کنتورخوانی ۱۰ ناحیه: این مرحله شامل خرید و چاپ برچسب ها – تحویل برچسب ها به نواحی و نصب آنها – اطلاع رسانی به مشترکین نواحی توسط بروشور های چاپ شده می باشد.

۹-مرحله دوم تغییر سیستم: این مرحله شامل نصب و آموزش نرم افزار – اولین دوره قرائت به روش جدید می باشد.

در پایان لازم بذکر می دانم که با توجه به بررسی های بعمل آمده در خصوص سیستم های مختلف کنتور خوانی در این شرکت ، روش کنتور خوانی بارکدی با شرایط موجود سازگار می باشد و ضمناً شرکت های متعددی در خصوص تامین سخت افزار و نرم افزار های لازم فعا لیت دارند که باعث عدم ایجاد وابستگی به یک شرکت خاص خواهد شد لیکن لازمست شرکت های خصوصی فعال در این عرصه با رویکرد بهتری به این سیستم و با برنامه دراز مدت و پشتیبانی قوی و آمادگی برای استفاده از سخت افزارهای جدیدتر ( مثلاً MC۳۰۰۰) و نرم افزارهای متناسب قدم در این راه بی بازگشت بگذراند.

بیا ره توشه برداریم،
قدم در راه بی برگشت بگذاریم …