گردش در سایت


۱ خرداد ماه ۸۵

یک سازمان و یا یک سفارش دهنده عادی به دلایل گوناگون ممکن است بخواهد برایش «وب» طراحی شود. «وب» اصطلاح جهانشمول‌تری است که می‌تواند شامل سایتهای اینترنتی، اینترانتهای داخلی یا نرم‌افزارهای کاربردی محدود باشد. این که شما به عنوان سفارش دهنده باید «چه بخواهید» بیش از آن که بستگی به «سلیقه» شما داشته باشد باید به «انگیزه» شما مربوط باشد. واضح‌تر بگوییم: همه ما از انیمیشنهای متحرک و ایفکتهای جذاب و چشم‌نواز خوشمان می‌آید، اما جایی که کاربرانمان با خطوط تلفن عادی به اینترنت وصل می‌شود و لازم است اطلاعاتی را وارد سیستمهای مبتنی بر وب ما کنند یا از آن اطلاعاتی ضروری دریافت کنند، انتظار برای بارگذاری این انیمیشنها و جذابیتی که اگر نگوییم یک بار حداکثر چندبار کاربر را خواهد گرفت غیرضروری به نظر نمی‌رسد؟ نقطه مقابل این سناریو را در نظر بگیرید: جایی که کاربر ما برای لذت بردن از تبعات یک رخداد (یک نمایشگاه، یک مسابقه ورزشی یا …) به سایت ما رجوع می‌کند آیا ارائه انبوهی از اطلاعات در محیطی ساده و متنی نمی‌تواند در دلسرد کردن او نسبت به جذابیتهای احتمالی آن واقعه مؤثر باشد؟ پس به نظر می‌رسد باید اول مشخص کنیم چه می‌خواهیم: یک سایت به عنوان یک منبع اطلاعاتی یا یک سایت به عنوان یک اثر هنری و تبلیغاتی و یا ترکیبی از این دو با درصدهای متفاوت.

نکته بعدی که سفارش دهنده باید به آن توجه کند این است که چه چیزی را از چه کسی باید بخواهد. واقعیت آن است که بسیاری از «برنامه‌نویسان» سطح بالای وب «طراحان» خوبی نیستند و بسیاری از «طراحان» خوب وب در تهیه کدی که شما را به مقصود می‌رساند ناتوان یا ضعیفند. در مواجهه با شرکتهایی که این دست کارها را انجام می‌دهند هیچگاه به ادعا وقعی ننهید. از آنها نشانی سایتهایی را که طراحی کرده‌اند بخواهید و بخواهید که برایتان توضیح دهند در طراحی آنها چه کارهای جدید یا یکتایی انجام شده است. به این نکته هم توجه داشته باشید که شمای ظاهری بسیاری از سایتهای اینترنتی (مخصوصاً در ایران) کار شرکتهای طراح آنها نیست. از شرکت طرفتان بخواهید نشانه‌های بومی بودن یا اختصاصی بودن طرحهای قبلیشان را به شما نشان دهند. مثلاً اگر سایتی را برای تولیدکننده محصول خاصی طراحی کرده‌اند آیا در طراحی نمای کلی آن از محصولات آن شرکت ایده گرفته‌اند؟ در زمینه برنامه‌نویسی هم تحقیق کنید که کارهای ارائه شده چقدر بومی است یا چقدر خوب بومی شده است و توجه داشته باشید که بومی بودن کار از ریشه (حداقل در بازار ایران) در خیلی از موارد به جای آن که همچنان که ادعا می‌شود یک نقطه قوت باشد در واقع و با توجه به سطح توانایی شرکتهای طراح وب در ایران یک نقطه ضعف به حساب می‌آید!

تحقیق کنید و ببینید که سایتهای طراحی شده توسط شرکتهای طراح چقدر مستقل از شرکت اصلی عمل می‌کنند. اگر بخواهید پس از پایان کار اضافه کردن قابلیتها را به شرکت دیگری (با قابلیتهای مشابه شرکت اول) واگذار کنید امکانش وجود دارد یا نه. مستقل از جلوگیری از وابستگی به یک کانال خاص با توجه به وقایعی که ممکن است به فعالیت یک شرکت (حتی بزرگ) پایان دهد این مسأله در آینده پروژه وب شما و هزینه‌هایی که مجبور می‌شوید به صورت تکراری متحمل آنها شوید نقش دارد.

اگر محصول مورد نظر شما یک سایت اطلاعاتی است توصیه مهم ما به شما آن است که از طراح بخواهید آن را مستقل از طرح گرافیکی طراحی کند، یعنی طرح گرافیکی آن را در متن دخالت ندهد. این مسأله (که البته بعدها درباره آن بیشتر خواهیم گفت) در روند تکامل پروژه‌های تحت وب نقش کلیدی دارد.