گردش در سایت


با توجه به حضور دستگاههای جمع آوری اطلاعات متعدد در بازار می توان از بین آنها گزینه های متعددی را برای کنتورخوانی انتخاب نمود که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند. اما در حالت کلی این قبیل دستگاهها را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

اول دستگاههایی که منحصرا برای کنتورخوانی (آن هم کنتورخوانی یک مجموعه خاص مثلا برق) ساخته شده اند. علت این انحصار آن است که عموما نوع برنامه ریزی آنها به صورت مدارهای الکترونیکی (برنامه ریزی با سیمبندی) صورت گرفته است و انجام کار دیگری با آنها نیازمند تغییرات سخت افزاری و یا برنامه ریزی مجدد مدارات مجتمع آنهاست.

دسته دوم دستگاههایی هستند که به صورت نرم افزاری برای انجام امور مختلف قابل برنامه ریزی هستند. این دستگاهها می توانند در صورت تغییر کاربری برای کابردهای جدید برنامه ریزی شوند.

دستگاههای دسته دوم عموما کامپیوترهایی قابل حمل هستند که می توانند بسیاری از انتظاراتی را که از یک کامپیوتر عادی می رود برآورده سازند. قدرت محاسباتی بالا (به نسبت دستگاههای دسته اول)، امکان اضافه یا کم نمودن امکانات جانبی و داشتن سیستم عامل (همانند کامپیوترهای عادی) از جمله ویژگیهای عادی و مزایای این دستگاههاست.

از آنجا که جا دادن تمامی امکانات مورد نیز یک دستگاه قابل برنامه ریزی در ابعاد کوچک و قابل حمل هزینه های خاص خود را دارد قیمت دستگاههای دسته دوم به نسبت دستگاههای دسته اول معمولا بالاتر است و یکی از دلایلی که ممکن است کاربران با وجود شناخت ویژگیهای این دو دسته، دستگاههای دسته اول را انتخاب کنند می تواند دلایل مالی و تفاوت قیمت این دستگاهها باشد.

اما توجه کارشناسانه به ویژگیهای دستگاههای دسته دوم ممکن است مشخص کند که حتی از لحاظ مالی این دستگاهها می توانند به صرفه تر باشند. توجه به این موضوع که دستگاههای دسته اول معمولا طبق سفارش و توسط شرکتهای خاص تهیه می شوند و معمولا فناوری آنها هیچگاه به صورت عمومی عرضه نمی شود مسأله وابستگی انحصاری به کانالهای خاص و مسائل مرتبط با آن را پیش رو می گذارد. علاوه بر آن این مسأله که استفاده از دستگاههای دارای سخت افزار سفارشی و منحصرا مطابق با نیاز کاربر امکان تغییر و بهینه سازی سیستم را با مشکل مواجه می کند نیز مسأله ای قابل طرح است و مسأله دیگر و یکی از مهم ترین مسائل مطرح آن است که در صورتی که کاربر (سازمان یا شرکت استفاده کننده) بخواهد فرایند کنتورخوانی خود را تغییر دهد مثلا بخواهد از دستگاههای جدیدتر استفاده کند یافتن کاربرد برای دستگاههای قدیمی از دسته اول مشکل است حال آن که دستگاههای دسته دوم می توانند جهت کاربردهای دیگر (انبارگردانی، ردگیری کالا و …) برنامه ریزی و آماده استفاده گردند.