گردش در سایت


در بررسی سیستمهای کنتورخوانی مکانیزه آب، برق و گاز در ایران نام دو شرکت ارائه دهنده دستگاههای جمع آوری اطلاعات کنتور و خدمات آنها بیش از سایر نامها خودنمایی می کند: شرکت تحقیقات میکروسیستمهای ایران در عرصه کنتورخوانی گاز و شرکت مهندسین مشاور تدبیر نیرو در زمینه کنتورخوانی آب و برق.

DCH

دستگاه ارائه شده توسط شرکت میکروسیستمهای ایران بومی شده یک دستگاه نسبتا قدیمی جمع آوری اطلاعات است که به لحاظ از رده خارج اعلام شدن آن توسط تولیدکننده اصلی و عدم ارائه پشتیبانی از سوی آن، در ایران کاربرد کاملا خاص در زمینه کنتورخوانی گاز پیدا کرده است و با وجود آن که در رده دستگاههای قابل برنامه ریزی قرار می گیرد عملا جز در زمینه کنتورخوانی کاربرد دیگری برای آن وجود ندارد.

دستگاه مورد بحث که اصلا از سوی شرکت آیترون ارائه می شده DCH (مخفف عنوان DataCap H یا DataCap Handheld) نامیده می شود (هم اکنون نرم افزار IHP که جهت کار با این دستگاه در شرکتهای گاز استفاده می شود از سوی کاربران به نام آیترون شناخته می شود). این دستگاه یک وسیله جمع آوری اطلاعات قابل حمل با طراحی مناسب جهت کنتورخوانیست که اطلاعات جمع آوری شده کنتورها را در حافظه داخلی خود ذخیره می کند و این اطلاعات را می توان با استفاده از دستگاه رابطی به نام DCMU (مخفف Data Cap Management Unit) که با استفاده از پورت سریال به کامپیوتر متصل می شود به کامپیوتر انتقال داد. باطری دستگاه DCH برای شارژ باید از آن جدا شود و با استفاده از شارژر خاص باطری این دستگاه موسوم به BCS ۶۰۳ که توانایی شارژ همزمان شش باطری را دارد برای استفاده های بعدی شارژ گردد.

شرکت Itron بعدها نمونه جدیدتری از این دستگاه را معرفی نمود که DCPN (مخفف DataCap H Portable Network) نامیده می شد و با استفاده از یک فرستنده/گیرنده رادیویی امکان دریافت اطلاعات از راه دور را در سیستم موسوم به OMR (مخفف Off-site Meter Reading) که در ایران اغلب با عنوان کنتورخوانی پشت درب معرفی گردیده فراهم می نمود.

از مزایای دستگاه DCH می توان به طراحی تخصصی آن برای کنتورخوانی اشاره نمود، علاوه بر آن به لحاظ آن که شرکت Itron دیگر این دستگاه را تولید نمی کند آن گونه که ادعا می شود این دستگاه تماما در ایران تولید می شود. اما در مقابل ابعاد نسبتا بزرگ و وزن زیاد، نگهداری شارژ پایین، حافظه کم، درصد خرابی بالا، سیستم نرم افزاری مبتنی بر DOS و عدم ارائه بروزرسانی قابل توجه برای آن، قیمت غیرمنطقی دستگاه با توجه به قابلیتهای آن، عرضه انحصاری آن سوی یک کانال خاص و فناوری قدیمی و از رده خارج اعلام شده آن شرکتهای گاز را به عنوان تنها مشتریان فعلی این دستگاه به فکر جایگزینی آن با یک دستگاه جدیدتر و دارای فناوری روز انداخته است. کاری که در شرکتهای گاز استان آذربایجان غربی و استان مرکزی با معرفی دستگاه جمع آوری اطلاعات Symbol PDT ۳۱۰۰ انجام پذیرفته است.